Tamna strana sporta VIII


Sport i okultizam

deo drugi

U želji za što boljim sportskim uspesima, čoveku nije nepojmljivo da padne u iskušenje drugovanja sa onostranim i neobjašnjivim. Poput obolelog kome konvencionalne medicinske metode ne ulivaju poverenje u siguran ishod njegove bolesti, sportisti se često odlučuju na pomoć ezoteričnog i okultnog. Različiti volšebnici i šamani oduvek potpomažu dobar uspeh svog štićenika a bacaju strašne kletve i anateme na protivnike i konkurente. Upliv ezoterije u sportu je najprimetniji na kontinentu gde takav vid uticanja na sled događaja ima najdužu tradiciju – na crnom kontinentu, ali ni ostali delovi sveta, u kojima nauka i racionalan način mišljenja vladaju već vekovima, nisu imuni na veru u ono čime bi se srednjevekovna Inkvizicija rado pozabavila.

Temelji okultnog se i danas nalaze u simboličkim oblicima antičkog amfiteatra (moderni fudbalski stadioni), ratnih uniformi (dreseva u kojima takmičari nastupaju), u arhetipskim simbolima koji su tu zapravo da potpomognu emocionalno varljivo obožavanje idolopoklonstva i ubede navijače da se u svom bezumlju prepuste hipnotičkom takmičarskom transu. Vekovima se stremilo kontroli mase (navijačka masa je u tom smislu dosta pogodan materijal za akumuliranje energija svih vrsta) pomoću numerologije i simboličke geometrije koje sama masa podsvesno upija poput džinovskog softvera. Zanimljivo je da je termin »fan« derivat imenice »fandom«, koja se koristila u američkom engleskom jeziku krajem 19. veka, a sama je abrevijacija mnogo starije reči »fanatic«.

U slučaju fudbala, upliv ezoterije je vidljiv još od prvog Svetskog prvenstva, 1930. godine. Pošto fudbal kao najpopularniji sport pojačava jaku emotivnu vezanost nacionalnog ponosa i patriotske ljubavi, okultne religije su od samih početaka iskoristile takvu dinamiku koja ima snagu da izazove ratove. Pravo bojno polje je generisano kroz simboličku borbu na travnatoj površini, ali motivacija ostaje ista. Okultna numerologija je i na najvećem fudbalskom prvenstvu ostavljala svoj trag. Prvobitni pehar Svetskog prvenstva je predstavljao krilatu boginju; nazvan je peharom Žila Rimea, po imenu predsednika FIFA-e koji je ustanovio takmičenje i bio na čelu najvišeg fudbalskog tela 33 godine. Za trofej se kaže da predstavlja Niku, boginju pobede, koja pridržava osmougaonu posudu. Taj originalni trofej je ukraden 1983. i nikada nije povraćen, verovatno pretopljen od strane lopova. Oktagram, simbolika broja 33, Nika, koja je kao boginja odjek mnogo starijeg asirskog božanstva gneva, zajedno na jednom mestu, daju dosta materijala onima koji su skloni da poveruju u prisustvo ezoteričnih simbola u sportu. Na takav način možemo komentarisati i logotipe mnogih evropskih klubova, najviše u ključu simbolike povezane sa prastarim kultovima Sol Invictusa, solarnog božanstva. Crveni đavo na žutoj podlozi Mančesterovog amblema govori u prilog takvom tumačenju. Ako đavola shvatimo u prethrišćanskom značenju kao Lucifera, onoga koji donosi svetlost, i legitimnog naslednika prastarog femininog božanstva Zore, asocijacije na sunčev kult su očigledne. Stilizovani ljiljan na Fiorentininom grbu, iako kroz srednji vek korišćen kao porodični grb nekoliko evropskih dinastija, predstavlja manihejski simbol sunčevog isijavanja. Međutim, takve spekulacije spadaju više u domen heraldike, istorije i alhemije. Za one koji vezu ezoteričnog i sporta smatraju zabavom dokonih, sportska javnost pruža niz zanimljivih dokaza. Jedan od najpoznatijih slučajeva okultnog u evropskom sportu je višedecenijska saradnja bivšeg engleskog reprezentativca i selektora engleske reprezentacije, Glena Hodla, i više nego sumnjive isceliteljke vere, Ejlin Drueri. Upoznavši je kao mladić (Ejlin je majka tadašnje Hodlove devojke), kroz čitavu svoju igračku i trenersku karijeru Hodl se ne odriče usluga žene koja je tvrdila da je pokojnog muža svojom enrgetskom aurom tri puta vraćala sa ivice smrti, ne nasedajući na nagovore lekara o neophodnosti intenzivne bolničke nege. Kako bilo, Ejlin prati Hodla u osamdesetim, stupajući u kontakt sa još nekim fudbalerima reprezentacije. Na odmoru u Izraelu 1986. u društvu Ejlin, Hodl doživljava izuzetno duhovno iskustvo koje opisuje kao neverovatan osećaj astralnog spokoja. Kasnije je objašnjavao da isceljenje nije dolazilo od same Ejlin, već je ona bila katalizator samoga Boga. U devedesetim, čudotvorka u svom notesu ima imena nekoliko reprezentativaca. Pol Merson je opčaran njenim isceliteljskim moćima i tvrdi da je ona zaslužna za njegovu pobedu nad alkoholom i drogama, zahvaljujući seansama na kojima je često sretao i Pola Gaskojna. Ijan Rajt i Daren Anderton joj se obraćaju u svojim ambicijama da se domognu reprezentacije, a Robi Fauler u jednom periodu ima samo reči hvale za usluge ove dokazane čudotvorke. Dramski zaplet dostiže vrhunac Hodlovim vođenjem reprezentacije na Svetskom prvenstvu 1998. u Francuskoj. Ejlin Drueri je legitimni član ekipe, iako Hodl u nekoliko navrata mora da negira neprijatna govorkanja prema kojima blažena zapravo vrši selekciju igrača. Rasplet se nazire u drugoj rundi prvenstva kada Engleska  ispada od Argentine na penale. Otkriva se da je u to vreme Hodl sa Ejlin pripremao osnivanje Ličgejt hrama nadolazeće svetlosti, sektu sa redovnom članarinom sledbenika. Na selektorskoj poziciji ipak ostaje do kvalifikacija za Euro 2000, koje reprezentacija započinje obeshrabrujuće, pa ga na toj poziciji menja Hari Redknap.

Okultno u sportu zasigurno ima različite manifestacije. Tanzanijski džudžumeni možda deluju transparentnije od kulturološki različitijih evropskih, ali je suština ista. Od usluga sumnjivih nadrilekara i lekarica, preko precizno sklopljenih ugovora sa vračevima i šamanima, Bekamovih tetovaža bogatih ezoteričnim simbolima, new age doktrine Džordana, Tajgera Vudsa i Vejna Greckog, pa do sertifikovanih stručnjaka za hinduističke veštine, poput Novakovog famoznog doktora Četojevića, svet okultnog prožima svet sporta u celini. Takav svet ne poznaje granice kontinenata, odgovarajući na večnu ljudsku ambiciju, pohlepu i lakovernost. A i ne košta mnogo.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s